Després de les darreres eleccions al Parlament de Catalunya, m’he pres la llibertat d’observar el comportament electoral de les persones que residim a Nou Barris. Una mica per interès sociològic, però sobretot per curiositat de veí tafaner.
Amb l’anàlisi de les dades, penso haver descobert la font d’un malentès, sobre el què es construeix certa imatge -segons el meu parer, mítica- del districte de Nou Barris. El mite significaria aquest territori com a popular, lluitador i d’esquerres. Per filar prim, diré que, electoralment parlant, aquest mite queda força malmès. Ras i curt, i sense ànim d’ofendre, Nou Barris no és cap Marinaleda. Ni s’hi assembla.
La clau d’aquest error mític es fonamenta en l’hegemonia del PSC a Nou Barris. Tot és discutible i tot es pot debatre, però per afavorir l’intercanvi d’opinions aclariré que la interpretació de les dades parteix d’una premissa diàfana: el PSC, a l’espectre ideològic, el situo a la dreta. Una dreta moderada, si volem ser benèvols. En cap cas, però, com a una opció ferma i decidida d’esquerres.
Dit això, comencem?
Els resultatsResultats Eleccions al Parlament de Catalunya 2012 al districte de Nou Barris. Elaboració pròpia.
La primera columna recull el nombre de vots de cada partit en números absoluts, la segona columna són les mateixes dades -en cursiva- però a les eleccions autonòmiques de 2010. La tercera columna és el tant per cent sobre el total dels vots vàlids (a candidatures i en blanc). I la darrera columna és el tant per cent sobre la població total cridada a participar de les eleccions.
D’entrada, la dada que cal destacar és que el percentatge més alt se l’enduu l’abstenció: un 35,15% de les noubarrienques van decidir ni apropar-se als col·legis electorals. Interpretar l’abstenció exigeix d’una audàcia extrema: els motius d’abstenir-se poden abastir des de plantejaments llibertaris fins a qualsevol indisposició personal.
Per significar-se tant com l’abstenció, caldria sumar els percentatges obtinguts per PSC, PP i CiU, que plegats representen un 36,03% de la població total (i un 56, 08% dels vots vàlids). És a dir, que un altre terç de la població va fer confiança a una d’aquestes formacions: PSC, PP o CiU. No és gaire d’esquerres, oi?
Evolució de la tendència de vot a Nou Barris
O exposat d’una altra manera:
Aquestes dades fan referència a l’evolució en aquests dos darrers anys, entre les autonòmiques de 2010 i les d’enguany. Ara bé, entre l’una i l’altra, Nou barris també fou cridat a participar a les municipals de 2011. Per tant, en els tres darrers anys les veïnes del nostre districte hem passat per les urnes -si així hem volgut- tres cops. Qui ha parlat de crisi de la democràcia? Disculpeu el sarcasme.
D’aquestes dades en podem excloure diverses idees a discussió: l’hegemonia del PSC minva (ni que sigui per l’inevitable pas del temps i l’autorregulació demogràfica anomenada ‘mort’), el PP manté certa tendència a créixer, i CiU fou premiada a les municipals per castigar un PSC massa rovellat.
Si parlem seriosament, la darrera campanya del PSC tenia dues “idees-força”: la sensatesa (?) i el federalisme. Un discurs tebi i edulcorat, apte per a una espantada classe mitjana. Un discurs, a més, que pel que fa a la proposta federalista exigia d’una ingenuïtat fronterera amb la idiotesa: mentre el PSC parlava de federalisme i de reformar la Constitució, alhora dirigents del PSOE manifestaven “claro y castellano” com d’intocable és el text constitucional.
I respecte a la qüestió econòmica i social, què s’en pot esperar del PSC? Un posicionament mancat d’esperit i de propostes resolutives, sempre un centenar de quilòmetres darrere els moviments de base i les formacions polítiques d’esquerres. La hipòtesi seria la següent: la clivella nacional ha suposat que molts votants del PSC fessin confiança aquest cop a C’s o al PP, mentre que la clivella social hauria suposat una fugida de votants cap a ICV-EUiA i altres formacions més a l’esquerra. I malgrat una cosa i l’altra, el PSC és a Nou Barris la formació amb més vots.
(No sé què faig dedicant el meu temps a comentar la situació del PSC, que amb el cor a la mà se m’enrefot olímpicament).
Per altra banda, Ciutadans multiplica el seu suport per sis, mentre que Esquerra Republicana de Catalunya (que a les municipals es presentà com a Unitat, en coalició amb Reagrupament i Democràcia Catalana) duplica el seu suport en número de vots totals.
Per últim, la CUP -que al 2010 no es presentà a les autonòmiques- en només un any multiplica per quatre els seus suports a Nou Barris. I tenint en compte que la decisió de presentar-se als darrers comicis comptà amb un marge escàs d’un mes i mig, cal felicitar a la Comissió Municipalista de la Trobada Alternativa per haver assolit aquesta fita.
En aquest gràfic no he inclòs a la CUP, perquè no hi va participar a les eleccions de 2010. I sí he comptat amb PxC, principalment perquè em venia de gust. I perquè trobo útil no perdre’ls de vista.
Si trobo temps entre la feina (poc) remunerada i fer bugades, cuinar, etc., i mantenir una relació de parella, ben probablement reprendré aquesta anàlisi per aprofundir-hi més.
Art
29 Novembre 2012
Força interessant però suposo que per respondre que si o que no a la vermellesa del districte la pregunta, més que la essencia del PSC, es quin concepte tenen d’ells el seu el·lectorat. D’acord amb tu en considerarlos de dretes però crec que per molts dels seus fidels (cada vegada menys), ells continuen sent d’esquerres, no?
lafleca
29 Novembre 2012
D’acord, correcte. Però amb dos matissos: 1) Si a l’imaginari col·lectiu, el PSC-PSOE continua sent d’esquerres, en necessitem ràpidament fer-ne un altre de nou, d’imaginari col·lectiu!! i 2) fixa’t com tens raó en la paraula “fidels”: és la paraula clau, una clientela fidelitzada, uns creients que no posen en dubte la seva fe…
En fi, gràcies per comentar, Art!
Maria
29 Novembre 2012
Molt bé, la meva curiositat sociològica també em va portar a mirar els percentatges de vots per barris. Potser no és el barri més d’esquerres, però és l’ÚNIC barri de Barcelona on CIU no ha estat el partit més votat. També, és l’únic barri de Barcelona on el PP ha estat més votat que CiU. Les gràfiques que penges són molt il·lustratives, però seria més il·lustratiu si tinguéssim en compte dos factors més: els orígens dels votants (quants nascuts a Catalunya i quants no) i l’edat d’aquests. Els orígens podrien explicar d’on surten votants del PP i Cs (per algun motiu, em costa molt veure catalans fills de catalans votant algun d’aquests dos partits,.,,, digue’m prejuiciosa, però a vegades la sociologia consisteix en això); i l’edat explicaria la fe cega que encara tenen els adults de mitjana edat en el partit que es va presentar d’esquerres durant l’època de la transició. En una observació directa i cutre que visc amb la família i altra gent de Castellar, fidels eterns al PSC, sol puc entendre això: els records del que significava el PSC i el PSOE en la seva joventut. Partits com ICV o la CUP són massa massa nous, especialment per gent tradicional, especialment per un país tan tradicional fins i tot per anar a votar.
lafleca
30 Novembre 2012
Maria, gràcies pel comentari! Pel que fa a les dades que m’esmentes, els orígens i l’edat, ja hi estic treballant i aviat confio de publicar les dades, en particular respecte al plebisciti del dret a decidir.
Tot és per mantenir-se entretingut, ja saps. Salut!
Ene
30 Novembre 2012
Interessant anàlisi. Esperarem la resta de dades, perquè el perfil poblacional sens dubte pot esclarir la decissió de vot obtinguda. Al·lucinada amb el número de vots de PxC y de C’s.